کد مطلب:124322 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

شرط شفاعت او برای ابوسفیان
[15]-15 - راوندی می گوید:

محمد بن اسحاق گفت:ابوسفیان به مدینه آمد تا با رسول خدا صلی الله علیه و آله تجدید عهد كند، ولی پیامبر صلی الله علیه و آله نپذیرفت. او نزد علی علیه السلام آمد و گفت:آیا پسر عمویت امان نامه ای برای ما می نویسد؟ آن حضرت فرمود:پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی تصمیم به كاری بگیرد، هرگز از آن برنمی گردد. حسن بن علی علیه السلام كه 14 ماهه بود، با زبان عربی روشن فرمود:ای فرزند صخر! بگو:لا اله الا الله، محمد رسول الله؛ تا نزد جدم، رسول خدا صلی الله علیه و آله، برایت شفاعت كنم.



[ صفحه 31]



ابوسفیان شگفت زده شد. علی علیه السلام - در حالی كه حسن علیه السلام در حال راه رفتن بود - فرمود:سپاس خدایی را كه در ذریه ی محمد صلی الله علیه و آله نظیر یحیی بن زكریا قرار داد. [1] .

[16]-16- ابن شهرآشوب می گوید:

محمد بن اسحاق گفت:ابوسفیان نزد علی علیه السلام آمد و گفت:ای اباالحسن! حاجتی دارم. علی علیه السلام فرمود:حاجتت چیست؟ ابوسفیان گفت:با من نزد پسر عمویت، محمد بیا و از او بخواه تا پیمانی با ما ببندد و امان نامه ای برای ما بنویسد. علی علیه السلام فرمود:ای ابوسفیان! رسول خدا صلی الله علیه و آله با تو پیمانی بسته است كه هرگز از آن برنمی گردد. فاطمه علیهاالسلام پشت پرده بود و حسن علیه السلام كه 14 ماهه بود، پیش رویش راه می رفت. ابوسفیان گفت:ای دختر محمد! به این كودك بگو كه با جد خود درباره ی من سخن بگوید، تا با این سخن بر عرب و عجم آقایی كند. پس حسن علیه السلام نزد ابوسفیان آمد و یك دست خود را بر بینی او، و دست دیگر را بر ریش او زد و خدای سبحان، حسن علیه السلام را به سخن آورد و گفت:ای ابوسفیان! بگو لا اله الا الله، محمد رسول الله؛ تا شفیعت شوم. علی علیه السلام فرمود:سپاس خدایی را كه نظیر یحیی بن زكریا در آل محمد صلی الله علیه و آله از ذریه ی محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، قرار داد و «در كودكی به او حكمت دادیم [2] ». [3] .


[1] الخرائج و الجرائح 236:1 ح 1.

[2] مريم:12؛ (و آتيناه الحكم صبيا)

[3] المناقب 6:4.